Hei sinä varhaiskasvatuksessa työskentelevä SuPerilainen!

Pieni tilannekatsaus vallitsevaan tilanteeseen, luethan huolella. Voit jakaa tietoa kavereillesikin. :)

SuPer neuvottelee sinunkin palkoista ja muista työehtoon liittyvistä asioista. Valitettavasti neuvottelut eivät ole sujuneet toivotulla tavalla ja SuPer on joutunut asettamaan työtaistelutoimia kuten ylityö- ja vuoronvaihto kiellon. Ne ovat myös tehokas keino edistämään neuvotteluja. Valitettavasti työnantaja ei ole yhtä ymmärtäväinen ja saattaa käyttää työjohdollista oikeutta ja vaihtaa yksipuolisesti työntekijän vuoron perustellusta syystä kuten henkilöstön vähyys, johon työnantaja ei ole pystynyt varautumaan. Näissä tapauksissa kannattaa sanoa, etten suostu ja pyytämään kirjallisena määräys vuoronvaihdosta. Lomakepohja löytyy tästä https://www.superliitto.fi/site/assets/files/155381/ylityo- _ja_vuoronvaihtokielto_kunta_lomake230322.pdf SuPer suosittaa siinä tapauksessa tekemään muutetun työvuoron vaikka ei suostumusta ole annettu, jotta siitä ei aiheudu seuraamuksia työntekijällä.

Somessa on paljon ihmetelty miksi järjestöt eivät tee yhteistyötä ja miksi vaka ei mene lakkoon ja super puhuu vain sote sopimuksesta. SuPer tekee Tehyn kanssa yhteistyötä, sillä muodostamme yhteisen pääsopimusjärjestön sote ry. SuPer ajaa toisen asteen sote ja vaka koulutuksen saaneiden etua. Jokainen järjestö päättää itsenäisesti millaisia tukitoimia ottaa käyttöön, kun neuvottelutilanne sitä vaatii. Neuvotteluissa on tarkoitus saada hyvä sopimus jäsenistölle, lakko ei ole tavoita. Siksi lakkoa tuleekin harkiten ja tarkkaan käyttää, jotta sen uhka on mahdollisen iso ja sillä on lamauttava vaikutus. SuPer on työtaistelustrategiana valinnut erikoissairaanhoidon. Voimme mediasta huomata, että tämä lakon uhka ja alkanut lakko on saanut huomiota ja sillä on vaikutusta. Tavoitteena on päästä neuvottelupöytään jatkamaan neuvotteluja. Samaisessa pöydässä sovitaan vakan niin kuin soten työehdoista ja palkankorotuksista. Sosiaali- ja terveyspalvelut tullaan rahoittamaan 2023 valtion pussista ja muut kuntapalvelut kuten varhaiskasvatus kunnan verovaroin. Siksi sote sopimus nousee puheissa esille. Rahoitus tulee muuttumaan tältä osin.

Jos nämä toimet eivät riitä edistämään neuvotteluja, joudutaan harkitsemaan uusia työtaistelutoimia. Neuvottelijat tarvitsevat jäsenistönsä tuen. Jokainen SuPerin jäsen on tärkeä. Ilman jäseniä ei ole liittoa, eikä silloin voida huolehtia toisen asteen sosiaali- ja terveysalan sekä varhaiskasvatuksen koulutuksen saaneiden edunvalvonnasta.

Olethan valmis antamaan SuPerin neuvottelijoille heidän tarvitsemansa tuen, sillä nyt neuvotellaan sinun palkoista ja muista työsi ehdoista. Jos olet somessa, voit jakaa SuPer tiedotteita ja suositella SuPeria työkaverille, joka ei ole vielä järjestäytynyt liittoon.

Tsempiä kevääseen Meidän kaikkien asia
SuPerin Helsingin kaupungin paikallisjärjestön pj Päivi Salmén-Gren