Puheenjohtajan syyskirje 2020

Syksy saapuu ja kesä alkaa olla lämmin muisto vain.

Poikkeusolot päättyivät ja soten puolella työskentelevät palailivat omiin töihinsä.

Mennyt kesä oli kaikin puolin erilainen kuin aikaisemmat. Useilla teistä lomat olivat pätkitty lyhyempiin jaksoihin ja useampi päiväkoti oli auki, väljyyden takaamiseksi.

Syksyllä lapset palasivat normaalisti päiväkoteihin samoin kuin työntekijät. Huolena on ollut riittävästä hygieniasta huolehtiminen, turvavälit suhteessa vanhempiin ja mitä jos silti altistun.  Paluu normaaliin ei siis ole vielä lähelläkään, onko koskaan jää nähtäväksi.

Mitä voin itse tehdä, jotta piennen riskiä sairastua.? Nyt onkin todella tärkeää noudattaa annettuja suosituksia ja toimia itse vastuullisesti. Ohjeita ja suosituksia koronaan liittyen tulee paljon ja kaikkia niitä ei ole tarkoituksen mukaista käydä läpi talonkokouksissa. Tärkeämpää on se, että tietä, mistä ohjeet /suositukset löytyvät, kun niitä tarvitsee.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n antama maskisuositus astuu voimaan välittömästi tai viimeistään 1. lokakuuta ja se koskee julkisia tiloja kuten kirjastoja, liikuntapaikkoja, museoita ja asiointipisteitä. Helsinki suosittelee henkilöstöä käyttämään maskeja vastaavissa tilanteissa kuin kuntalaisiakin. Maskien laaja käyttösuositus täydentää muita turvallisuusohjeita, joihin kuuluu huolellinen käsihygienia, turvavälit, sairastaminen kotona ja koronatestiin hakeutuminen pienissäkin oireissa. Huomioikaa tämä, jos teette retkiä lasten kanssa museoihin tai käytte kirjastoissa. Työnantaja arvioi suojaimien tarpeen ja hankkii ne työntekijöille, mikäli niitä tarvitaan työssä joko työntekijän tai asiakkaiden suojelemiseksi. Kasvomaskien oikeaoppiseen käyttöön kannattaa perehtyä THL:n sivuilla. Muistattehan, että työntekijät voivat käyttää kasvomaskeja myös silloin kun toimiala ei sitä edellytä.

Liittokokous pidettiin syyskuun puolessa välissä. Liittokokouksessa superilaisten itselleen valitsemat edustajat valitsivat mm. liiton puheenjohtajiston, päättivät toiminnan suuntaviivoista seuraaville vuosille ja keskustelivat ammattiosastojen tekemistä aloitteista. Silja Paavola jatkaa Liittomme puheenjohtajana ja varapuheenjohtajaksi nousi Anne Heiskanen. Kokous oli arvokas ja juhlallinen tilaisuus jossa turvallisuus oli huomioitu esimerkillisesti.

Ammattiosastosi on tehnyt töitä koronasta huolimatta. Olemme tehneet ammattiosastona oman kannanoton lautakunnalle talousarvion kohtaan lastenhoitajien työhyvinvoinnista. Olemme myös suunnitelleet teille muutamia tapahtumia. Frisbee golfia kävimme jo kokeilemassa. Osanottajia oli suhteellisen vähän, mutta vietimme silti mukavan ja liikunnallisen parituntisen raikkaassa ulkoilmassa. Olemme suunnitelleet teille myös kyselyn, jossa kysymme teidän mielenkiintoa suhteessa ammattiosastoon. Kysely tulee sähköpostiin lokakuun alussa, joten tarkkailepa postiasi. Lisäksi olemme suunnitelleet jäsenillan 28.10. Jos vain korona tilanne sen sallii. Laita siis päivämäärä kalenteriin, ilmoittautumisohjeet tulee myöhemmin. Sääntömääräinen syyskokous on suunniteltu marraskuulle, mutta siitä sitten lähempänä enemmän.

Kunta10 kysely on parastaikaa menossa. Muistakaa käydä vastaamassa siihen. Vastaaminen vie n. 15-20 minuuttia ja kyselyyn saa vastata työajalla. Kannustakaa toisianne vastaamaan kyselyyn, näin saatte parhaan mahdollisen tuloksen oman työyksikkönne tilanteesta.

Lämmintä syksyn jatkoa ja toivottavasti tavataan tulevissa tapahtumissa!

Terv. Johanna Hyrske AO 814 Puheenjohtaja