Kevätkirje 2021

Keväinen tervehdys pääluottamusmieheltä. Lumikinokset alkavat pikkuhiljaa sulaa ja kohti kesää mennään.

Tätäkin kevättä hallinnoi korona. Eduskunta säätelee lakeja ja valtioneuvos suosittaa toimia meidän kansalaisten turvaksi. Parhaillaan eduskunta käsittelee liikkumisrajoituksia erityisesti tänne pääkaupunkiseudulle. Koronakoordinaatioryhmä linjaa toimia, joista kaupunki tekee päätöksiä ja osan päätöksistä tekee aluehallintovirasto. Altistumisista johtuvista karanteeneista päättää taasen epilogian lääkäri. Joten ei ihme, jos ei pysy kärryillä tässä muuttuvassa tilanteessa, mitkä rajoitukset ovat voimassa ja kenellä on oikeus tehdä päätöksiä. Siksi onkin tärkeää käsitellä säännöllisesti voimassa olevat ohjeistukset työpaikalla.  Ohjeistukset löytyvät myös helmen korona sivustolta. Korona testeihin tulee hakeutua oman asuinkunnan kautta. Työterveyshuolto ei tee enää koronatestausta. Jos epäilet saaneesi covid-19 tartunnan työpaikalla, ole yhteydessä työterveyshuoltoon. Kyse voi mahdollisesti olla ammattitautiepäilystä. Asiasta lisää superliiton sivuilla https://www.superliitto.fi/viestinta/ajankohtaista/kun-hoitaja-sairastuu-tyossaan-koronaan-se-pitaa-todeta-ammattitaudiksi/

Korona tilanteen pahentuessa voi olla, että henkilöstösiirtoja joudutaan tekemään kaskossa. Näissä tilanteissa tulee huolehtia, että päiväkodissa on mitoituksen mukainen henkilöstö. Hyvä huomioida, jos päiväkotiin siirtyy muualta henkilöstöä, tulee heidät toivottaa tervetulleeksi ja perehdyttää tehtävään.

1.4 alkaen tulee työehtosopimuksen mukainen 1% korotus tehtäväkohtaiseen palkkaan. Järjestelyerä neuvotteluissa Super jäi erimieliseksi, sillä työnantajan esitys ei sisältänyt varhaiskasvatuksen lastenhoitajia. Varhaiskasvatuksen lastenhoitajat saavat palkkakehityssuunnitelmasta n.30€ toukokuusta alkaen.

Parhaillaan ollaan tekemässä lomasuunnittelua. Kesällä on tarkoitus pitää useita päiväkoteja auki sekä leikkipuistoja. Henkilöstösuunnittelu tehdään todellisen tarpeen mukaan. Työntekijöitä tulee kuulla lomatoiveiden suhteen jonka jälkeen esihenkilö vahvistaa työntekijöiden lomat, kun lomasuunnitelma on tehty. Lomat tulee vahvistaa viimeistään 2 viikkoa aiemmin kuin loma alkaa.

Tulospalkkio on paljon puhututtanut. On ollut vaikea ymmärtää miksi vuoden 2020 tupaa ei makseta, vaikka tavoitteet varhaiskasvatuksessa ovat toteutuneet. Tämä johtuu siitä, että kaupungin talousarvio ylittyi ja ohjeen mukaan maksamisen ehto ei täyty. Tälle vuodelle on valmisteltu tupa tavoitteita. Näistä tavoitteista ja muustakin palkitsemisesta tulee käsitellä säännöllisesti työpaikkakokouksissa.

Takana on raskas korona vuosi ja vielä pitää jaksata tsempata sekä noudattaa korona rajoituksia/ ohjeita. Onneksi ollaan menossa kohti kesää ja toivottavasti saadaan rokotukset kaikille. Super suosittaa rokotuksen ottamista

Luottamusmies asioissa teitä auttaa ajalla 1.4-1.10. Johanna Hyrske johanna.hyrske@hel.fi

P.s olethan muistanut suosittaa superia uusille työkavereille

Haluankin toivottaa kaikille hyvää pääsiäistä ja kevään odotusta