Pääluottamusmieskirje 1/2022

Hyvää alkanutta vuotta 2022 vai pitäisikö sanoa kurjaa korona jatkumoa.

Valitettavasti korona ei hellitä otettaan ja joudumme edelleen noudattamaan korona ohjeistuksia ja rajoituksia. Tämä ei ole helppoa, sillä ohjeistukset ja määräykset saattavat muuttua nopealla tahdilla. Siksi on tärkeää, että työpaikoilla käsitellään voimassa oleva ohjeistus tai henkilöstö on tietoisia mistä ajankohtainen ohjeistus löytyy.

Työnantaja ja SuPer suosittaa rokotusten ottoa. Kolmanteen rokotukseen on avattu varhaiskasvatuksen ja opetuksen ammattilaisille omia aikoja 6-15.1 väliselle ajalle. Rokotusaika tulee varata koronarokotusaika.fi osoitteesta valitsemalla kohta ajanvaraus sote-ammattilaiselle (Helsingin sote).  17.1 alkaen rokotus on mahdollista saada myös työterveyshuollosta. Rokotuksiin tulee hakeutua ensisijaisesti omalla vapaa ajalla. Jos tämä ei ole mahdollista tulee rokotukseen menosta keskustella esihenkilön kanssa ja sopia työjärjestelyistä.

Henkilöstöpula ei ole helpottunut päiväkodeissa vaan päinvastoin. Korona ja sairauspoissaolot ovat lisänneet henkilöstövajetta. Leikkipuistoja on jouduttu sulkemaan ja siirtämään henkilöstöä päiväkoteihin. On tärkeää ottaa hyvin vastaan siirtyvä henkilöstö. Korona tilanteesta johtuen voi mahdollisesti tulla muitakin henkilöstösiirtoja. Lakisääteiset palvelut tulee turvata, kuten varhaiskasvatus ja sote palvelut ja niihin liittyvät henkilöstömitoitukset.

Henkilöstösaatavuuteen ollaan palkkaamassa lisää omaa varahenkilöstöä.  Tarkoituksena on palkata 20 lastenhoitajaa, joita voidaan sovituilla alueilla käyttää äkillisiin poissaoloihin. Muitakin toimia on suunnitteilla, kuten uusien vakinaisten perehdytyspäivät työsuhteen alkuun ja uusien päiväkotien kehittämispäivä ennen toiminnan aloittamista. Henkilöstö saatavuuteen on kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla perustettu saatavuustiimi, joka tehtäviin kuuluu uudet konkreettiset strategiatoimenpiteet veto- ja pitovoiman parantamiseksi.

Päiväkotiapulaiset siirtyvät 1.3.22 alkaen Helsinki palvelukeskuksen alaisuuteen. Osassa päiväkodeissa siivous ja ruokahuolto siirtyvät ulkopuoliselle toimijalle 1.8 alkaen kilpailutuksen myötä. Mahdollisista muutoksista on hyvä käsitellä työpaikkakokouksissa.

Työehto neuvottelut aloitetaan alkuvuodesta. Superliitto pitää jäseniltoja webinaarina kvets piiriin kuuluville 2.2 ja 8.2 klo 17-19. Lisätietoa superin  sivuilta https://www.superliitto.fi/jasenyys/koulutukset/webinaarit/

SuPerin luottamusmiehissä on tullut muutoksia.

Kasvatuksen ja koulutuksen pääluottamusmiehenä aloittaa 1.1.22 Johanna Hyrske 040 1718676 (johanna.hyrske@hel.fi) ja hänen varana Päivi Salmén-Gren 040 334680 (paivi.salmen@hel.fi). Varhaiskasvatuksen luottamusmies Hanna Laine (hanna.laine@hel.fi)

Tsemppiä kaikille ja voimia sekä jaksamista vuoteen 2022

Päivi Salmén-Gren Kaskon varapääluottamusmies